yGraphics

En god start: Det skal din webdesigner vide

Går du og overvejer at få lavet en ny hjemmeside eller webshop, eller drømmer du om et redesign af din eksisterende side, så har du formentlig allerede gjort dig et par tanker og ideer til hvordan det skal se ud. Men hvordan kan vi omsætte dine tanker og ideer til en konkret plan, som skal skabe fundamentet for din nye hjemmeside? Det vil naturligvis afhænge meget af hvilket bureau eller freelancer du skal have til at udføre din side. Men i sidste ende, så er en god og velformuleret kravspecifikation, udgangspunktet for det bedst mulige resultat, uanset hvem du vælger til din opgave. Det er også essentielt for, at du kan få et konkret tilbud på din opgave.

Skriv en god kravspecifikation

Du har sikkert en masse gode ideer til hvordan dit nye website skal se ud. For bedst muligt at kunne få en konkret forståelse af dine ideer sammenholdt med de praktiske ting omkring din virksomhed, så er det en god ide at udfylde en kravspecifikation. En kravspecifikation kan variere alt efter hvem der skal udføre opgaven, men hvis du tager udgangspunkt i nedenstående punkter, så har du et godt fundament, uanset hvem der skal lave din nye hjemmeside eller webshop.

Er du klar til at komme igang? Så læs med videre her:

1. Koncept og målgruppe

En god virksomhedsbeskrivelse er nødvendigt for at få en forståelse for din virksomhed. Beskriv dit koncept, dine værdier, dine produkter/service og ikke mindst din målgruppe.

En god og konkret beskrivelse af din målgruppe er kritisk for at kunne skabe en succesfuld webshop som optimeret til dine brugere og dermed skaber trafik og salg. Har du allerede en webshop som er koblet op med analytics, kan du her få et indblik i din målgruppe. Er det en helt ny virksomhed du skal til at starte, så kan du tage udgangspunkt i blandt andet:

  • Alder
  • Demografi
  • Køn

Har du en meget bred målgruppe eller flere forskellige, bør du overveje hvem du primært ønsker at henvende dig til. Det kan hjælpe din designer på vej med at skabe et målrettet layout som passer til netop denne målgruppe.

2. Formål og valg af system

Hvorfor er det vigtigt at beskrive formålet med din nye hjemmeside tænker du måske.. Det er vigtigt for din webdesigner at vide, for at vi kan få dirigeret dine besøgende ind på de rigtige sider. Det sker ikke nødvendigvis af sig selv. Hvordan og hvor skal de interagere med din side? Skal de foretage køb, læse dine blogindlæg, kontakte dig på mail eller telefon, tilmelde sig et nyhedsbrev eller modtage et tilbud? Det er vigtigt at have styr på formålet med din nye hjemmeside, så du opnår det forventede output.

Formålet med siden påvirker også valget af system. Der er også forskellige metoder til at få lavet din hjemmeside. Til nogle opgaver kan det være nødvendigt at få en UI/UX designer til at lave designet i en wireframe og herefter få udviklet din hjemmeside. Dette kan eksempelvis være fordi dit projekt er meget omfattende og funktionstungt. Til en “almindelig” teksthjemmeside eller webshop med standardfunktioner, så kan du “nøjes” med at få en webdesigner til at lave en hjemmeside til dig i et CMS system;

Måske du i forvejen har en holdning til hvilket CMS system du ønsker at drive din hjemmeside eller webshop fra, eller også har du allerede en eksisterende hjemmeside som ligger i et system som du er fortroligt med og ønsker at fortsætte i. Du kan læse mere om “Hvilket CMS system du skal vælge“. Jeg hjælper dig med råd og vejledning til, hvilket system jeg synes passer til din virksomhed, alt efter hvilke behov og krav du har til siden.

Som udgangspunkt er mit korte råd, når man skal vælge mellem Shopify eller WordPress, afhængigt af hvorvidt du skal drive en webshop eller have en hjemmeside som fungere som et online visitkort, bookingsystem eller blog.

3. Struktur

Det er vigtigt for din webdesigner at kende dine forventninger til strukturen på din hjemmeside når du starter fra bunden. Strukturen kan naturligvis ændres, opdateres og optimeres undervejs, men et overblik over linkstrukturen på din hjemmeside er et godt udgangspunkt for at komme godt fra start. Dette gælder også for det design og indhold der senere hen skal udfyldes på siden. En god linkstruktur er altså et godt fundament for både din webdesigner, tekstforfatteren, fotografen, m.fl.

Strukturen er især væsentlig at være opmærksom på, hvis du skifter fra et system til et andet. Særligt hvis du har sider som der tidligere har været trafik til, som ikke længere skal være tilgængelig eller hvor URL’en har ændret sig. Det er derfor nødvendigt at sørge for at få omdirigeret dine besøgende til en ny side, frem for at blive mødt af en fejl 404 side.

Har du allerede en side som er opsat med analytics, kan vi med fordel kigge på flowet på din nuværende hjemmeside og optimere siden alt efter hvor dine besøgende falder fra. Har du ikke en eksisterende hjemmeside, skal du som alternativ lave et sitemap. Jeg hjælper dig som webdesigner, men forsøg at lave et sitemap med inddeling af de forskellige undersider og kategorier der skal være til stede.

4. Funktionaliteter

Beskriv her funktionerne som skal være mulige på siden. I første omgang er det mest vigtige at vide for din webdesigner, hvorvidt der er tale om en webshop, et bookingsystem eller en helt almindelig informationsside med mulighed for f.eks. at kontakte dig eller læse dine artikler/indlæg. Med funktioner menes, alle de ting som ligger foruden tekst, billeder, links og andet indhold.

Jeg har forsøgt at komme med et par eksempler på nogle af de funktionaliteter som jeg har erfaret bliver efterspurgt:

  • Køb og betaling
  • Popup
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Størrelsesguide
  • Filtrering
  • Abonnement
  • Booking
  • Flere sprog

Måske du har en konkret ide til en særlig funktion du ønsker. Få dette beskrevet så godt som muligt eller find inspiration på andre sider som kan bruges hertil.

Skal du have lavet en webshop, så er der i forbindelse med dette en del ekstra ting som skal tages stilling til i forbindelse med at gøre siden funktionsdygtig. Det omfatter blandt andet at vælge system til at håndtere fragt og betaling.

5. Inspiration, design og indhold

Internettet har eksisteret siden cirka starten af 90’erne og der findes over en milliard hjemmesider. Der er derfor rig mulighed for at gå på jagt efter inspiration til din hjemmeside. Det er med andre ord, ikke nødvendigt at opfinde den helt dybe tallerken når det kommer til opsætningen af din hjemmeside. Det er vigtigt at siden er brugervenlig og optimere til dit formål og målgruppe.

Husk derfor at kigge på opbygning af layoutet og brugervenligheden på de sider du ønsker at lade dig inspirere af, frem for at kigge på billedmaterialet. For det er på billede og tekstmaterialet du skal skille dig ud. Tag udgangspunkt i de gode ting du finder på hjemmesiderne, sider du synes er gode at navigere rundt i, har et godt flow i købsprocessen, hvordan konkurrenterne ser ud, mv. Dette kan nemlig give et godt fingerpeg til, hvordan dine ønsker til hjemmesiden er.

Tekst- og billedemateriale er som udgangspunkt ikke noget som følger med som standard når du skal have lavet din hjemmeside. Jeg kan hjælpe dig med den grafiske del af siden, men teksten skal du selv levere. Tag et kig på din linkstruktur og gå allerede nu igang med at skrive teksterne til de forskellige sider.

Lad os komme igang med din nye hjemmeside

Nu har du taget stilling til de væsentligste områder og er klar til at levere din krav til din nye hjemmeside. Måske der endda er dukket nye ideer op, som du ikke har taget stilling til inden. Ved at have udfyldt og tænkt over de fem punkter, så kan der meget bedre forventningsafstemmes mellem alle involverede parter. Og så kan vi altid gå tilbage og gennemgå/revurdere kravspecifikationen.

 

En god forventningsafstemning er kernen til et succesfuldt samarbejde. Også fremadrettet.

Kravspecifikationen er ikke en facitliste, og der kan være andre områder som skal tages stilling til. For eksempel er det også essentielt for din webdesigner/udvikler at kende til dine deadlines. Derudover er det også væsentlig at tage stilling til den fremadrettede vedligeholdelse af hjemmesiden (læs eventuelt mit indlæg vedrørende “Opdatering af din WordPress hjemmeside“).

Skal jeg hjælpe dig med at lave dine nye hjemmeside? Så kontakt mig her, og lad os få en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.